Jedna z nejdiskutovanějších událostí letošního festivalu Colours of Ostrava nebyla koncert, ale návštěva bývalého premiéra Andreje Babiše. Vystoupení politika na kulturní akci, která tradičně přitahuje mladou a spíše liberální část veřejnosti, přitáhlo pozornost – a ne zrovna malou.
Předseda hnutí ANO se na festivalu setkal s neziskovou organizací Mikasa, která pomáhá lidem s těžkým autismem a mentálním postižením. Na svých sociálních sítích sdílel fotky, na kterých například prochází simulační dráhu pro pochopení světa lidí s autismem. Doplnil je informacemi o podpoře Nadace Agrofert, která organizaci věnovala v minulosti milionové částky a zvažuje další pomoc.
Symbolický krok, nebo vypočítaný tah?
Pro část veřejnosti to byl silný signál lidskosti – gesto, které si zaslouží respekt. Pro jinou skupinu šlo však o pouhou součást pečlivě naplánované marketingové strategie.
Na sociálních sítích se okamžitě rozhořela diskuze.
„Respekt za to, že pomáháte těm, kteří si sami nepomůžou,“ psala jedna z komentujících.
„Kdyby nebyly volby, tak by tam ani nepáchl,“ kontruje další.
Festivalová kampaň pro mladé?
Zarážející pro mnoho lidí bylo i to, že Colours of Ostrava není jedinou hudební akcí, kde se Andrej Babiš letos objevil. V předchozích týdnech navštívil například FM City Fest či Beats for Love. Všude s sebou přivádí tým, nechybí sociální sítě, fotky s fanoušky, krátké videa – vše pečlivě stylizováno.
Tuto proměnu v komunikaci si mnozí všimli – je to sázka na novou cílovou skupinu: mladé voliče. Ti tradičně nepatří mezi Babišovy příznivce, ale i to se může měnit, pokud oslovíte jejich jazykem, na jejich půdě a s tématy, která je zasahují.
A co samotná pomoc autistům?
Organizace Mikasa si pomoc zaslouží, o tom není pochyb. Jejich činnost je dlouhodobá, viditelná a respektovaná. Babišova nadace jim opravdu přispěla už dříve, a jak říká expremiér, zvažují další pomoc.
Ale otázkou zůstává: Pomáhal by stejně, kdyby u toho nebyly kamery?